حلزونی

گیربکس حلزونی

گیربکس حلزونی از یک محور و یک چرخ دنده برنزی یا آلومنیومی حلزونی شکل با مقاومت بالا، جهت استحکام در شرایط سخت به وجود می آید(به عبارت دیگر این گیربکس ها از دو چرخ دنده ماردون و حلزون تشکیل شده اند.). گیربکس حلزونی از یک هاب کروی، شافت و بلبرینگ تشکیل شده است و امکان اتصال مستقیم شافت به الکتروموتور وجود دارد. جنس بدنه این گیربکس ها غالبا از چدن و یا آلومینیوم می باشد و دارای مقاومت بالایی در برابر لرزش و تکانهای دستگاه را دارد.

 

این نوع از گیربکس ها متشکل از یک ماردون فولادی که سخت کاری پیوسته شده و سنگ خورده است و یک چرخدنده حلزونی از جنس برنز ریخته گری شده است. این گیربکس ها حرکت سینماتیکی خود را از این دو قطعه تامین می کند. در گیربکس های حلزونی به دلیل ساختار و زاویه ی خروجی آنها به دلیل متعامد بودن دارای کاربری های فراوانی است و به دلیل کارکرد نرم در سیستم های بالابر و همچنین آسانسورها که نیاز به ایجاد گشتاور و راه اندازی نرم است، کاربرد فراوانی دارند. همچنین این گیربکس ها در کانوایرها و سیستم های انتقال مواد کوچک نظیر کارخانه های کاشی و سرامیککاربرد فراوانی دارند، یکی دیگر از مزایای منحصر به فرد این گیربکس ها قابلیت نصب در هشت حالت متفاوت که باعث استفاده راحت این گیربکس گردیده است و مزیت منحصر به فرد این نوع از گیربکس ها تعمیر و نگهداری آسان آنها است. از دیگر مشخصه های گیربکس حلزونی، عدم برگشت پذیری در نسبت های تبدیل بالای ۳۰ است.

مشخصات فنی:

گیربکس سری VF
سری VF شامل گیربکس ها و موتور گیربکس هایی هستند که انتقال حرکت در آنها به وسیله یک جفت شافت و چرخ دنده حلزونی صورت می گیرد. از مهم ترین ویژگی های این محصول می توان به برگشت ناپذیری نسبی، کارکرد نرم پروفیل دندانه های حلزونی جهت افزایش بازدهی، کاهش صدا و عیوب محصول اشاره کرد. به منظور افزایش طول عمر گیربکس، چرخ دنده حلزونی از جنس آلومینیوم برنز با مقاومت بالا می باشد. قابل تغییر بودن موقعیت نصب و جهت پایه ها به منظور سادگی نصب و راه اندازی و استفاده از پروانه خنک کننده در VF250 و VF210 از دیگر ویژگی های این سری می باشند.

گیربکس سری RVF
گیربکس های سری RVF گونه ای از سری VF می باشند که دارای یک جعبه دنده تقلیل دور اولیه حاوی یک جفت چرخ دنده مارپیچ هستند که روی شافت ورودی گیربکس حلزونی مونتاژ شده و بدین ترتیب می توان  به نسبت تبدیل تقلیل دور تا ۳۰۰ دست پیدا کرد. این دو چرخ دنده هلیکال در محفظه ای قرار دارند که جدا از گیربکس حلزونی روغنکاری می شود. موتور توسط یک فلنچ به پینیون متصل شده و مجموعه ای یک پارچه و مستحکم را ایجاد می نماید.

گیربکس سری  VF/VF
برای حصول به نسبت دورهای بالاتر، دو گیربکس حلزونی نوع VF توسط فلنچ به هم مونتاژ شده اند. بهتر است جهت دسترسی به دورهای بسیار پایین، از گیربکس های ترکیبی دو حلزونی استفاده شود.
•    گیربکس دستگاه جابجایی
دیزل ژنراتورها ،کمپرسورها ، پمپ های سیلندری ، ماشین های بلوک و آجر ، وزنده ها ، هواکش ها ،میکسر های بشکه ای،خورد کن ها،ماشین آلات غربال گری،میکسرهای بتن،ماشین آلات بسته بندی و شیشه پر کنی، لرزاننده (SHAKER)  ،کوره های صنعتی و …
دارای کاربرد هستند.

گیربکس حلزونی از یک پوسته ی حلزونی شکل از دو پایه یک هاب کروی شکل شافت و بلبرینگ تشکیل شده است.گیربکس حلزونی بیش از 40 سال سابقه ی تولید در ایران دارد.که کاربری زیادی از جمله دستگاه های بسته بندی دستگاه های نانوایی فرسازی نوارهای نقاله و دیگر دستگاه ها را دارا میباشد.پوسته ی حلزونی شکل این گیربکس حلزونی دارای یک محور می باشد که توسط 2 عدد بلبرینگ و با قرار گرفتن 1 عدد شافت در دهخل محور ورودی گیربکس حلزونی را تشکیل می دهد.

شافت گیربکس حلزونی از جنس فولاد ابکاری شده می باشد CK45 که استحکام بیشتری داشته و در مقابل سایش مقاومت بیشتری دار و سپس یک هاب کروی شکل که دور ان برنز الیاژی ریخته گری شده و جنس هاب کروی شکل از داکتیل بوده که در مقابل فشاری که برای راه اندازی دستگاه به گیربکس حلزونی وارد می شود استحکام بیشتری داشته استفاده می شود و توسط دو عدد پایه که جنس آن از چدن بوده به وسیله ی پیچ به پوسته ی گیربکس حلزونی فیکس شده و توسط یک عدد شافت که از خروجی گیربکس حلزونی گرفته شده قدرت را به محل مورد نظر انتقال داده و بنا به به قدرت مورد نظر تیپ گیربکس حلزونی قابل تغییر است.

گیربکس های حلزونی از تیپ های 44 الی 25 ساخته می شوند و هرکدام از سری های مختلفی مانند RVF MVF/FC-VF/FC-MVF-VF/VF تولید می شود.تیپ 44 تا 86 ازالومینیوم ساخته شده و تیپ های بعدی که از 110 شروع می شود از جنس چدن بوده که استحکام بیشتری داشته.گیربکس حلزونی سری مرکب شامل گیربکس هایی می شود که از یک گیربکس کوچک برای راه اندازی یک گیربکس بزرگتر راه اندازی میشود که نسبت به هم قابل تعویض هستند و بهتر هست از ترکیبی استفاده شود که دور کمتری داشته و در گیربکس سری پایه دار (VF) پایه به صورت عمودی به سطح مورد نظر نصب میشود و معمولا از طریق چرخ دنده ها و کوبله مستقیما انتقال قدرت و دوران می نماید.

در گیربکس فلنج دار از محل فلنج تعبیه شده.شافت خروجی دستگاه به صورت های افقی یا عمودی به محل های مورد نظر فیکس شده و نصب میگردد.اغلب این مدل گیربکس ها جهت کوبله ی مستقیما استفاده میشود.درسری MVF گیربکس حلزونی از محل محور ورودی گیربکس فلنج تعبیه شده وگیربکس ساز محل پایه به صورت افقی و عمودی بر سطح مورد نظر نصب می شود.در این مدل گیربکس حلزونی موتور مستقیم به محور ورودی گیربکس حلزونی فیکس شده و در محل هایی که محدودیت فضا مانع ازادی انتخاب می شود بکار می رود . روغن کاری گیربکس های حلزونی با کاهش دور اولیه متفاوت بوده با توجه به توان اسمی خود روغن کاری می شود . عموما 2 گروه گیربکس حلزونی به شرح زیر وجود دارد.

گروه یک:

RVF44/RVF49/RVF62/RVF86

گروه دو:

RVF110/RVF130/RVF150/RVF185/RVF210/RVF250

گیربکس هایی که توان کم و متوسط در گروه اول قرار دارندو به دلیل اینکه به طور مادام العمر از گیربکس های ترکیبی پر شده اند نیازی به روغن کاری ندارند.گیربکس هایی با توان متوسط بالا که درگروه دوم قرار گرفته اند نیاز به روغن کاری دارند و دارای درپوش پرو تخلیه ی روغن می باشند و محفظه ی انها باید قبل از کاربه حد کافی از روغن پر شوند این گیربکس ها بدون روغن تحویل خریدار داده میشود ولی حتما بایدقبل از شروع کار به حدکافی انها را از روغن پر نمود.

بازده:

بررسی راندمان در انتخاب گیربکس حلزونی بسیار مهم است برای مواردی که کار گیربکس مقطعی است (مانند:بالا بر ساختمانی) لازم است که توان موتور بیشتر باشد تا کمبود بازدهی کار گیربکس در هنگام راه اندازی اولیه جبران نمایند بهترین راندمان وقتی حاصل میگردد که گیربکس چند ساعت کار کرده باشدو به حالت پایدار رسیده باشد.چنانچه نسبت های دور دو نوع گیربکس با هم یکی باشد بهتر است که به ویژه برای کارهای سنگین که شوک های مداوم وجود دارد و در راه اندازی بار زیادتری وارد میشود مثلا در بالابرها یاز گیربکس باگشت اور بیشتر و راندمان بالاتر استفاده شود.

(نصب):

در هنگام نصب گیربکس حلزونی باید به نکات زیر توجه داشته باشیم:

1) محل نصب گیربکس حلزونی باید دارای استحکام کافی باشد تا از ارتعاش ان جلوگیری نمایید.

2) اگر احتمال ضربه بار بیش از حد یا گریپاژ را می دهید از کویلنگهای هیدرولیکی محدود کننده های گشت اور خارجی وکلاج و… استفاده نمایید.

3) جهت جلوگیری از بیرون امدن پولی و چرخ دنده و چرخ زنجیر,…در سطوح مقطع سوراخ های رزوه شده ای جهت بستن پیچو واشر وجود دارد.

4) قبل از راه اندازی گیربکس حلزونی از تراز بودن دستگاه،کافی بودن سطح روغن و ویسکوزیته ان با توجه به بار مورد نظر اطمینان حاصل نمایید.

5) هنگامی که گیربکس حلزونی با گریس ترکیبی روغن کاری شده باشد نیازی به روغن کاری اولیه نیست و اگر از روغن معدنی استفاده شده باشد توصیه می شود روغن قبلی پس از 500 تا 1000 ساعت کار اولیه تخلیه و پس از شست و شوی محفظه ی ان را مجددا با روغن تمیز و تا سطح نرمال پر نمایید.سطح روغن رادر فواصل مقطع بازرسی پس از 4000 هزار ساعت کاران را تعویض نمایید.

در مورد گیربکس MVF:

این گیربکس از محل محور حلزونی (ورودی) فلنچ تعبیه شده شفت خروجی دستگاه به موتورهای عمودی و افقی به محل های مورد نظر فیکس و نصب می گردد.محور حلزونی از جنس فولاد الیاژی و سخت کاری شده تا بازدهی بهتری به وجود اورد و چرخ حلزون از جنس برتر ریخته گری شده با کیفیت مواد ضمانت شده ی ما مطابقت داردتهیه و تولید می شود.این مدل گیربکس ها موتور مستقیم به محور حلزونی فیکس شده و گیربکس نیروی خود را مستقیم از موتور میگیرد و در محل هایی که محدودیت فضا مانع ازادی انتخاب می باشد به کار میرود.

كاربرد گیربکس حلزونی

گیربکس صنايع كاشي
گیربکس صنایع سراميك
گیربکس بالابرها
گیربکس كانوايرهاي كوچك
گیربکس نوار نقاله ها
گیربکس آسياب هاي كوچك
گیربکس سيستم هاي انتقال مواد
گیربکس ديزل ژنراتورها
گیربکس كمپرسورها
پمپ هاي سيلندري
گیربکس ماشين هاي بلوك زنی
گیربکس ماشین آجر زنی
گیربکس وزنده ها
گیربکس هواكش ها
گیربکس ميكسرهاي بشكه اي
گیربکس خورد كن ها
گیربکس ماشين غربال گري
گیربکس ميكسرهاي بتن
گیربکس ماشين آلات بسته بندي
گیربکس شيشه پر كني
گیربکس لرزاننده (SHAKER)
گیربکس كوره هاي صنعتي
گیربکس کانوایر
گیربکس نوار نقاله
گیربکس بالابر
گیربکس صنایع غذایی
گیربکس دستگاه نانوایی
گیربکس دستگاه جابجایی
بازگشت به صفحه محصولات
گیربکس خورشيدي
گیربکس هليكال یا شافت مستقیم
گیربکس حلزوني Worm
گیربکس صنعتی
گیربکس آویز
گیربکس کرانویل
مقالات گیربکس
بانک برند گیربکس
بالابر ساختمانی
تسمه نقاله